آیا مسیر ایران در حوزه گردشگری سلامت اشتباه است؟

اختصاصی / از دست دادن بازار رقابتی در پیچ و خم‌های اداری

۱۳۹۴/۱۱/۱۸ در ۲۰:۵۲

گفت‌وگوی ویژه خبری امشب به موضوع «گردشگری سلامت» اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «ایران پزشک»، در این برنامه علی ماهر، معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت، محمد پناهی، دبیر شورای راهبردی گردشگری میراث فرهنگی حضور داشتند و سهیل مهرزاد، فعال بخش خصوصی سلامت و سعید هاشم‌زاده، مدیرعامل بیمارستان رضوی مشهد نیز مهمان تلفنی بودند.

محمد پناهی با اشاره به پایین بودن زمان انتظار درمان در کشور ما گفت: مدت زمان انتظار درمان در کشورهای اروپایی تا سه سال هم گزارش شده است. زمان عمل‌های ماژور ما به کمتر از سه ماه می‌رسد و از طرفی ارزش ارزی ما و قیمت ارائه خدمات ما نیز بسیار مناسب است.

دبیر شورای راهبردی گردشگری میراث فرهنگی افزود: ویژگی گردشگری سلامت ما این است که پزشکان حاذقی داریم که در دنیا جزو ۵ رتبه برتر هستند. در حوزه زیرساخت‌ها هم زیرساخت‌های خوبی داریم، اما این ظرفیت با این درآمد همسو نیست.

پناهی با اشاره به این موضوع که کم‌کاری صورت نگرفته، اظهار کرد: متولیان گردشگران سلامت طی یک سال و اندی اخیر با یکدیگر هم‌افزایی کرده‌اند.

 

جوان بودن گردشگری سلامت در ایران

در ادامه برنامه علی ماهر، معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت با جوان دانستن این موضوع در ایران، گفت: هرچند از ۲۰ سال پیش این بحث در کشور آغاز شد، اما به صورت جدی از ابتدای سال ۹۳ و تشکیل دولت تدبیر و امید به صورت یک ساختار رسمی در اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت شکل گرفت.

ماهر افزود: پیامد آن تشکیل شورای چهارگانه شامل وزارت امورخارجه، سازمان گردشگری، نظام پزشکی و وزارت بهداشت و هم راستا شدن آنها بود. البته شاید پیش از این انگیزه وجود داشت، اما وضعیت رسیدگی و ارائه خدمت مطلوب نبود.

وی دلیل اینکه قرار بود ۳۰ درصد هزینه‌های وزارت بهداشت از این طریق تامین شود، اما این اتفاق نیفتاد نیز اظهار کرد: حفاظت مالی و دسترسی مردم کشور برای ما اولویت دارد و در طول برنامه چهارم این ضعف را در کشور داشتیم و باید بپذیریم که نتوانستیم به آن عمل کنیم. الان به این نتیجه رسیدیم که با طرح تحول سلامت توانستیم دسترسی مردم را بالا ببریم و حفاظت مالی خوبی از مردم شد و حالا این امکان برای ما با ایجاد زیرساخت‌ها ایجاد شد و امکان ارائه خدمات به مردم و گردشگران بالا رفت.

 

مشکلات این حوزه

در ادامه برنامه، سهیل مهرزاد، یکی از فعالین بخش خصوصی حوزه سلامت روی خط تلفنی آمد و در خصوص مشکلات موجود در این زمینه گفت: مشکلات عدیده‌ای در این زمینه داریم و آمار و ارقام هم نشان می‌دهد که مسیر را اشتباه می‌رویم.

وی افزود: نقشه راه متولی امر در سه بخش خلاصه می‌شود؛ سیاست گذار، حامی و نظارت. در هر سه بخش مشکل داریم و عمده مشکل به این دلیل است که از مدیران با دانش فنی و با سابقه در این زمینه استفاده نکردیم. یعنی طرحی که قبلا ساخته شده را داریم دوباره می‌سازیم.

 

مهرزاد با اشاره به اینکه گردشگری سلامت در سال ۷۸ بنیان گذاشته شده، اظهار کرد: یک تجربه اجرایی خیلی خوبی را از کشور سوییس وارد کشور کردند، اما بعد از آن اتفاقی نیفتاد و همه نیروهای نخبه کنار گذاشته شدند.

 

اعتباربخشی بیمارستان‌ها

علی ماهر در ادامه به موضوع اعتباربخشی بیمارستان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: استانداردهای مربوط به اعتباربخشی را به بیمارستان‌ها ابلاغ کردیم و در حال حاضر ۲۶۷ بیمارستان دارند خوداظهاری انجام می‌دهند و آماده اعتباربخشی هستند.

وی افزود: در حال حاضر از ۹۰۰ بیمارستان کشور، ۲۶۷ کشور خود را حائز شرایط دانسته‌اند که ما باید به همراه سازمان گردشگری آنها را بررسی کنیم.

 

مشارکت بخش خصوصی

ماهر به مشارکت بخش خصوصی نیز اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی اگر بخواهد در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، واحدی در وزارت بهداشت شکل گرفته که در خصوص تسهیلات به این بخش‌ها کمک می‌کند. این امکانات در حال شکل‌گیری است و طبیعتا برای شکل‌گیری نیاز به زمان دارد.

معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت به تعداد بیماران خارجی از ابتدای سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال ۹۳ سامانه ثبت بیماران خارجی وجود دارد و حدود ۶۰ هزار بیمار ثبت شده‌اند و حداقل از ۲۰ کشور بیمار داشتیم.

 

تبلیغات در زمینه گردشگری سلامت

محمد پناهی در ادامه در خصوص بحث تبلیغات و اینکه آیا در این زمینه به خوبی اطلاع‌رسانی نشده است، اظهار کرد: ما از معدود کشورهایی هستیم که ورودی و تقاضا برای ما وجود دارد، اما ما تاکنون فرایند را نداشتیم. یعنی کسی که می‌خواهد وارد ایران شود،‌ نمی‌داند خدمات سفر بر عهده کیست و بخش‌های کلینیکال بر عهده کیست.

 

حضور پزشک در آژانس‌ها

سهیل مهرزاد نیز به مشکلات پیش پای بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: اگر این طرح جامع سال ۷۸ نوشته شده، چرا بعد از ده سال ابلاغ شده است. همین موضوع که پزشکی باید در آژانس باشد،‌ معضلی برای آژانس‌ها است. یعنی هزینه زیادی را به آنها تحمیل کرده و از طرفی شخص پزشک به این واسطه نمی‌تواند در مطب خود کار کند.

محمد پناهی در پاسخ به این موضوع اظهار کرد: آژانسی که توانایی استخدام پزشک ندارد و پزشکی که نمی‌خواهد مسئولیت ورود بیمار تا تحویل به بیمارستان را بر عهده بگیرد و می‌خواهد چند شغله باشد، برای ما مورد قبول نیست.

سهیل مهرزاد همچنین به رقبای ایران و کشورهای همسایه پرداخت و گفت: ترکیه در بحث قیمت، رقیب ما بود. بیمارانی که از عراق می‌آوردیم را با وجود هند و ترکیه از دست دادیم، چرا که آنها قیمت‌ها را در بخش درمان پایین آوردند. در کشور دیگری در خاورمیانه که اسم نمی‌آورم، هواپیمای رایگان در اختیار بیماران گذاشته‌اند. در حالیکه ما تسهیلاتی نداریم و قوانین دست و پا گیر بسیاری نیز داریم.

 

الگو برداری وزارت بهداشت از بیمارستان‌های این حوزه

علی ماهر در رابطه با اینکه چرا بیمارستان‌هایی که به صورت جزیره‌ای روی این موضوع کار کرده‌اند برای وزارت بهداشت الگو نشده‌اند نیز اظهار کرد: مشکل در فرایند و خصوصا جذب بیمار بود که از طریق رانندگان، دلالان و گروه‌های غیررسمی جذب می‌شدند و عمده هزینه‌های آنها در این قسمت بود و نه در ارائه خدمات درمانی. ما گفتیم که پزشک مسئول باید وجود داشته باشد که فرایند درمان از ابتدا طی شود. سامانه ما آماده است که قرار است به زودی رونمایی شود و همه بیمارستان‌هایی که اجازه ارائه خدمات دارند در آن وجود دارد.

ماهر افزود: مسئله‌ای که الان وجود دارد این است که این الگو وجود دارد و این بیمارستان‌ها دارند عمل می‌کنند و این اتفاق فقط در حال سامان‌دهی است. نکته‌ای که وزارت بهداشت روی آن کار می‌کند، ایجاد رابط سلامت در سفارتخانه‌ها است که به کمک وزارت خارجه شکل گرفته است.

در ادامه برنامه سعید هاشم‌زاده، مدیرعامل بیمارستان رضوی مشهد نیز روی خط تلفنی آمد و گفت: در بیمارستان رضوی اول از همه به گردشگری سلامت به عنوان یک تجارت کوتاه مدت نگاه نمی‌کنیم و به عنوان یک انتفاع دراز مدت به آن نگاه می‌کنیم. یک استراتژی داریم که وظیفه حرکتی این تیم را مشخص کرده است.

هاشم‌زاده افزود: ساز و کاری که وزارت بهداشت طی یک تا دو سال اخیر در پیش گرفت، از جمله کمیته راهبری گردشگری سلامت،‌ اقدام موثری است. متولی این حوزه تا پیش از این مشخص نبود و ایده‌ها و افکار درگیر این موضوع حالا به هم نزدیک شده است.

هاشم‌زاده همچنین در خصوص درآمد این بیمارستان از بحث گردشگری سلامت گفت: سال مالی ما هنوز تمام نشده، اما سال گذشته چیزی حدود ۱ میلیون دلار درآمد ارزی داشتیم. برای سال ۹۴ نیز دو برابر این میزان بود که فکر می‌کنیم به آن دست پیدا کنیم.

پایان پیام/

Print Friendly, PDF & Email

برچسب‌ها, , , , , , , , ,

ایران پزشک