اهمیت شرایط محیط کار در تامین سلامت روانی

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ در ۰۷:۳۰

استرس شغلی

سلامت روان را امروزه به معنی احساس رضایت و بهبود روانی و انطباق کافی اجتماعی با موازین مورد قبول هر جامعه تعریف کردند یک محیط کاری سالم می‌تواند ارتباط نزدیکی با بهداشت روانی کارکنان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایران پزشک، وقتی مدیریت عملکرد خوبی داشته باشد و کارکنان مورد تکریم و احترام قرار بگیرند و به آنان بها داده شود، احتمال کمتری وجود دارد که چنین محیط کاری دردسرساز باشد یا باعث بروز مشکل‌های روانی شود. به عبارتی عملکرد ضعیف مدیریت می‌تواند عامل نارضایتی شغلی قلم‌داد شود. به عنوان مثال اگر کارکنان تصور کنند با آنان منصفانه و محترمانه رفتار نمی‌شود به احتمال زیاد به مشکل‌های روانی دچار می‌شوند.

عموم مردم بیشتر وقت مفید خود را در محیط کار می‌گذرانند و به همین دلیل شرایط محیط کار اهمیت بسیاری در تامین سلامت جسمانی و روانی آن‌ها دارد.

 

عوامل موثر بر سلامت روان فرد

  • وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی
  • شرایط کاری و زندگی
  • شیوه زندگی شخصی
  • شرایط بدنی و غذای مصرفی
  • سن، جنس و عوامل ارثی

 

تعریف سلامت روان در محیط کار

مقاومت در مقابل پیدایش پریشانی‌های روانی و اختلالات رفتاری در کارکنان سازمان و سالم سازی فضای روانی کار به طوری که هدف‌های چندگانه زیر تامین شود:

  • کارکنان کمتر به اختلالات روانی و مشکلات روان‌شناختی و آسیب‌های روانی اجتماعی مبتلا شوند
  • هر یک از کارکنان از این‌که در سازمان محل کار خود به فعالیت اشتغال دارند احساس رضایت کنند و علاقه‌مند به ادامه کار در آن سازمان باشند
  • هر یک از کارکنان سازمان نسبت به خود، روسا، همکاران و جایگاه خود احساس مثبتی داشته باشند
  • همه کارکنان سازمان قادر به ایجاد روابط مطلوب با محیط کار و عوامل موجود در آن باشند

 

الگوهایی برای سلامت روان کارکنان

یکی از معیارهای سلامت روان، داشتن احساس و روحیه با نشاط در محیط کار است. این موضوع می‌تواند منجر به رضایت کلی از زندگی و کار شود. اگر احساس و روحیه فرد دچار ملالت و غمگینی شود،‌ سبب دل‌زدگی در محیط کار و سرانجام اختلالاتی مثل افسردگی و اضطراب می‌شود.

پذیرش خود و داشتن خود پنداره مثبت نسبت به خود و احساس این‌که می‌توانم فردی موثر و کارآمد باشم نیز نقش به سزایی در سلامت روان دارد.

علاوه بر این‌که فرد خود را می‌پذیرد، اگر این موضوع را هم بپذیرد که دیگران نیز با وجود داشتن ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوت قابل احترام هستند و می‌توانند افرادی مفید و موثر باشند در سلامت روان خود فرد هم این مسئله نقش مهمی دارد.

رشد شخصی یکی از شاخص‌های مهم در ارتقای سلامت روان افراد است. یعنی نشان دادن بینش و بصیرت در مورد پتانسیل‌های شخصی و باز بودن نسبت به تجربه‌های نو و چالش برانگیز از نشانه‌های رشد شخصی است.

عامل دیگری که در سلامت روان کارکنان موثر هست این است که افراد در زندگی و محیط کار دارای قصد و معنی هستند و در راستای رسیدن به اهداف، ارزش‌ها و یافتن یک معنی در زندگی تلاش می‌کنند و در این راستا از خود پشت‌کار و کوشش نشان می‌دهند.

تسلط داشتن بر مهارت‌های مرتبط با کار خود یک عامل دیگر است که در رسیدن و ارتقای سلامت روان موثر است. یعنی افرادی که در انجام یک کار و فعالیت مسلط و توان‌مند هستند کمتر دچار استرس و اضطراب می‌شوند و فرسودگی شغلی در این افراد کمتر خواهد بود.

علاقه‌مندی به جامعه و زندگی اجتماعی و احساس این‌که جامعه و فرهنگ هوش‌مندانه طراحی شده و تا حدی قابل پیش‌بینی، منطقی و معنی دارند در سلامت روان و داشتن کارکرد مناسب نقش دارد.

داشتن مهارت‌های بین فردی مناسب و موثر مثل صمیمیت، هم‌دلی، گوش دادن، قضاوت نکردن و غیره از عوامل تقویت مهارت‌های اجتماعی است و در نهایت به افزایش سطح سلامت کارکنان در محیط کار کمک می‌کند.

دارا بودن احساس تعلق به جامعه و محیط کار نقش موثری در ارتقای سلامت روان فرد دارد و منجر به اخذ حمایت، راحتی و آسایش از افراد مرتبط با فرد می‌شود.

داشتن روحیه گذشت و عفو نیز یکی از موضوعاتی است که در رسیدن به شاخص‌های سلامت روان موثر است.

پایان پیام/

Print Friendly, PDF & Email

برچسب‌ها, , , , , , , , , , , , , , , , ,

ایران پزشک