بخور نخورهای سفر / با مسافرت، روان درمانی کنید

۱۳۹۷/۰۱/۰۳ در ۱۷:۰۶

تغذیه مسافر

ایام تعطیلات به معنی فرصت بیشتر برای اقدامی هیجان انگیز به نام سفر است. این‌که مکانی جدید را ببینید یا زمانی را در دل طبیعت بگذرانید و با آدم‌های جدید مراوده کنید بسیار جالب است. از نظر سلامتی نیز سفر تاثیر شگرفی در بهبود حال انسان دارد.

به گزارش ایران پزشک، بر اساس تعاریف ارائه شده توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) انواع گردشگری به چند دسته تقسیم می‌شود:

گردشگری سلامت: به مسافرت افراد از محل دائم زندگی خود جهت حفظ، بهبود یا حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیش از ۲۴ ساعت و کمتر از یک سال گردشگری سلامت اطلاق می‎شود.

گردشگری تندرستی: مسافرت به دهکده‌های سلامت و مناطق دارای چشمه‌های آب معدنی و آب گرم (اسپاها) برای رهایی از تنش‌های زندگی روزمره و تجدید قوا بدون مداخله و نظارت پزشکی و در مواردی که گردشگر بیماری جسمی مشخصی نداشته باشد را گردشگری تندرستی گویند.

گردشگری درمانی: مسافرت به منظور استفاده از منابع درمانی طبیعی (آب‌های معدنی، نمک، لجن و غیره) جهت درمان برخی بیماری‌ها یا گذران دوران نقاهت تحت نظارت و مداخله پزشکی را گردشگری درمانی گویند.

گردشگری پزشکی: مسافرت به منظور درمان بیماری‌های جسمی یا انجام نوعی از عمل‌های جراحی تحت نظارت پزشکان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را گردشگری پزشکی گویند. در این نوع از گردشگری سلامت، بیمار ممکن است پس از درمان و معالجه نیازمند استفاده از فضاها و خدمات گردشگری درمانی (مانند اسپاها) باشد.

 

کاهش استرس و اضطراب

سفر کردن تاثیر زیادی در بهبود شرایط روحی و جسمی افراد دارد. سفر به شما این امکان را می‌دهد که کمی فشارهای روحی و جسمی را از خود دور کنید. حتی اگر سفر کاری باشد و شما مجبور باشید ساعت‌های متمادی در کنفرانس‌هایی شرکت کنید، در عوض با کشور یا شهر جدیدی آشنا خواهید شد.

بسیاری از بیماری‌های جسمانی انسان ریشه و منشا روانی دارد. بسیاری از پزشکان معتقدند اختلالات روحی و روانی منشا بسیاری از بیماری‌های جسمانی اعم از بیماری‌های قلبی و عروقی، گوارش و غیره در انسان است و در درمان آن باید ابتدا روح و روان انسان را درمان کرد. در واقع پرداختن به تفریح و ایجاد فضای شاد و هیجان برانگیز می‌تواند در انسان اثر درمانی و رهایی از تنش را داشته باشد. سفر و مسافرت هر چند کوتاه مدت می‌تواند فرصتی طلایی برای رسیدن به شادی، بازنگری در گذشته و تغییر رفتار مناسب در انسان باشد. از دیدگاه قرآن یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب آرامش، رفتن به مسافرت است.

انسان آن‌قدر دچار درگیری‌های روزمره است که نیاز دارد روح خود را به طرقی که می تواند آرامش دهد. به همین دلیل در قرآن نیز به اهمیت تفریح و مسافرت سفارش شده است که می‌فرماید هر از گاهی به خارج از محدوده زندگی رفته و به کوه‌ها و دیگر زیبایی‌های زمین توجه کنیم. بنابراین یکی از روش‌های رسیدن به آرامش، تفریح کردن و رفتن به مکان‌های خاص یا به عبارت دقیق‌تر، سفر کردن است.

 

تنوع در زندگی

مسافرت از هر نوعی که باشد باعث می‌شود برای مدتی از زندگی عادی خود دور شوید و همین مسئله به تنهایی انرژی زیادی به شما می‌دهد. این‌که بخواهید برنامه روزانه خود را کمی تغییر دهید، می‌تواند به عنوان نوعی درمان محسوب شود و این کار از کسل و خسته شدن فکر و جسم جلوگیری می‌کند.

 

استفاده از هوای آزاد

سفر باعث می‌شود که از چهار دیواری منزل یا محل کار دور شوید و بیشتر از هوای تازه و سالم لذت ببرید. اگر برای گردش به کوهستان یا برای استراحت به کنار دریا می‌روید، نسبت به روزهای عادی عمیق‌تر نفس بکشید تا اکسیژن بیشتری وارد بدن‌تان شود. همچنین می‌توانید از آفتاب گرفتن هم استفاده زیادی ببرید، اما احتیاط‌های لازم برای جلوگیری از آفتاب سوختگی را فراموش نکنید.

 

تغییر در رفتار

برنامه ریزی هم قسمتی از تفریحات‌تان است. زمانی که سفری در پیش دارید، حتی یک‌نواختی و کار سخت باعث می‌شود که بهتر با مشکلات کاری کنار بیایید. سفر کردن دید و احساس تازه‌ای نسبت به فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف به شما می‌دهد و کمک می‌کند که از زندگی بیشتر لذت ببرید. سفر حتی باعث می‌شود دید تازه‌ای نسبت به شهر خودتان هم پیدا کنید.

 

آشنایی با افراد و فرهنگ‌های مختلف

سفر کمک می‌کند تا افراد مختلفی را ملاقات کنید. اجتماعی بودن و معاشرت کردن نوعی درمان به حساب می‌آید و باعث می‌شود با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف آشنا شوید.

 

کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی

موسسه تحقیقات قلب فرامینگهام در یکی از طولانی‌ترین مطالعاتی که روی بیماری‌های قلبی عروقی انجام داده، ثابت کرده است زنان و مردانی که به طور مداوم مسافرت نمی‌کنند نسبت به کسانی که اغلب مسافرت می‌کنند، بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند.

در یکی دیگر از تحقیقاتی که توسط موسسه ملی قلب، شش و خون ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است نشان می‌دهد مردانی که به تعطیلات می‌روند ۳۲ درصد کمتر از سایرین مبتلا به بیماری‌های قلبی می‌شوند. این شواهد برای این‌که همین الان برای سفر بعدی برنامه ریزی کنید، کافی است!

 

راحت‌تر گذراندن سنین پیری

چه کسی دوست دارد پیر شود؟ قدر مسلم هیچ‌کس! این زوال جسمی و روحی است که فرآیند پیر شدن را این قدر منفور کرده است. اگر بگوییم مسافرت مداوم باعث می‌شود به این زوال جسمی و روحی مبتلا نشوید، چطور؟ تحقیقاتی که موسسه سلامت مغز انجام داده است نشان می‌دهد، سفر باعث بهبود سلامت مغز و شادابی در طول زندگی می‌شود.

 

بهبود خواب

قرار گرفتن در معرض استرس زیاد و بی‌خوابی، پدیده‌ای اجتناب ناپذیر در دنیای پر سرعت امروزی است. با این حال، مسافرت باعث بهبود عملکرد و کارایی شما و دوری از این تنش‌ها می‌شود. مکس هیرشکوویتز، رییس بنیاد ملی خواب می‌گوید، مسافرت رفتن فرصت بسیار خوبی برای یک خواب مناسب فراهم می‌کند.

 

فعال شدن و تقویت گردش خون

چه در ساحل در حال آفتاب گرفتن، در دریا در حال شنا یا در حال قدم زدن در خیابان‌های یک شهر خیابان تاریخی باشید یا حتی سوار مترو شوید، در حال فعالیت هستید. جلوی تلویزیون یا مانیتور کامپیوترتان ننشستید. وقتی بیرون می‌روید و در آفتاب نشاط آور قدم می‌زنید، میل رسیدن به مقصد شما را فعال خواهد کرد.

 

در سفر سالم بمانید

هرچند سفر کردن فواید زیدی دارد، اما به هر حال امکان همراهی نکردن جسم‌تان در این اکتشافات هم وجود دارد. برای مثال ممکن است عاشق امتحان کردن غذاهای مختلف باشید، اما شکم‌تان ممکن است خیلی اهل این نوع چالش نباشد. برای جلوگیری از گذراندن سفر در سرویس بهداشتی، مهم است که تعادل داشته باشید.

بدن شما با غذاهای خودتان خو گرفته است. یکی از تفاوت‌های مهم غذای خانگی و غذاهای محلی این است که برای تولید غذاهای آنان از کود‌های طبیعی بیشتری استفاده می‌شود. این عامل باعث ورود باکتری‌هایی می‌شود که به هم ریختن مزاج و دل‌درد را موجب می‌شوند. این بیماری به «معده مسافر» معروف است.

از معروف‌ترین بیماری‌های مسافران که عامل غذایی دارند می‌توان به سالمونولسیس salmonellosis (با باکتری ماهی قزل‌آلا یا سالمون ایجاد می‌شود)، عفونت اشریشیا کلای E. coli infection و نوروویروس اشاره کرد.

 

چه چیزهایی را نخوریم یا ننوشیم

بیشترین افراد در خطر بیماری‌های غذایی خانم‌های باردار، افراد با سیستم ایمنی ضعیف و افراد مسن هستند. با این حال سفر ممکن است برای سالم‌ترین مسافرین نیز سخت شود. در قلب سفر بی‌پروا از مقصدی به مقصد دیگر، احتمال این‌که مواد غذایی مناسب را فراموش کنید زیاد است. دنبال ‌نکردن برنامه منظم غذا خوردن یا مصرف یک نوع غذا برای چند روز ممکن است سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود.

شایع‌ترین منبع بیماری‌های گوارشی و اسهال در سفر خوردن آب و یخ است.

بشقاب‌های گوشت سرد، پنیر، غذاهای بوفه‌ای و مایونز بسته‌بندی نشده معمولا منابع اصلی باکتری‌های بیماری‌زا هستند.

غذاهای دریایی به ایجاد مشکلات روده‌ای معروفند. زیرا ماهی توسط منابع متنوعی آلوده می‌شود. ماهی‌های کوچک‌تر معمولا سالم‌ترند. بهتر است از مصرف اعضای داخلی ماهی‌ها و موجودات دریایی حلزونی از جمله صدف دوکپه‌ای، حلزون خوراکی و انواع دیگر صدف خودداری کنید.

از محصولات محلی پاستوریزه نشده فرار کنید. مثلا پنیر یا ماست. حتما برچسب محصولات را برای مدرک پاستوریزه شدن بررسی کنید. بیشتر شیر‌های قوطی، سالم هستند.

آجیل‌ها معمولا انتخاب‌های خوبی محسوب می‌شوند.

قهوه و چای معمولا بی ضرر هستند، اما سعی کنید آن‌ها را بدون شیر که پتانسیل بیماری دارد مصرف نمایید. خامه‌ای که در قوطی سربسته است اگر پاستوریزه باشد معمولا مشکلی ندارد.

میوه‌ها و سبزیجاتی که خودتان می‌توانید پوست بکنید معمولا ایمن و سالم‌ترند.

سس‌ها و ادویه‌ها مثل مایونز، کچاپ و تزئینات سالاد معمولا در قوطی‌های بسته سالم‌ترند.

 

بیرون غذا خوردن

وقتی به رستوران می‌روید دقت کنید هرچه رستوران شلوغ‌تر باشد امکان سرو غذاهای تازه‌تر، تمیزتر و ایمن‌تر در آن بیشتر است. با این‌حال از آن‌ها بخواهید غذای‌تان را کاملا بپزند و موارد ایمنی را رعایت کنید و در پایان به یاد داشته باشید که همیشه پیش از صرف غذا، دستان خود را بشویید. به یاد داشته باشید که چه برای شستن دستان و چه شستن و آماده کردن غذاها حتما باید از آب پاک و سالم استفاده کنید.

پایان پیام/

Print Friendly, PDF & Email

برچسب‌ها, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ایران پزشک