تماشای تلویزیون در رخت‌خواب ممنوع

۱۳۹۶/۱۲/۰۴ در ۲۰:۰۲

خواب

بهداشت خواب شامل مجموعه‌ای از عادات رفتاری است که به خواب رفتن و ادامه آن را تسهیل می‌کند. آموزش بهداشت خواب، فصل مشترک همه مداخلات درمانی مورد استفاده در اختلالات خواب، به خصوص بی‌خوابی است.

به گزارش ایران پزشک، سولماز عرشی، متخصص طب کار با بیان این‌که بهداشت خواب شامل آموزش رفتارهای مناسب برای زندگی است که می‌توانند بر خواب افراد موثر باشند، اظهار کرد: از جمله این رفتارها می‌توان به انجام فعالیت‌های بدنی و زمان صرف شام و همچنین تغییر رفتارهایی اشاره کرد که به طور مستقیم با خواب تداخل دارند. به طور مثال استفاده از داروها یا موادی نظیر چای یا سیگار باعث اختلال در خواب می‌شود.

این دستیار فلوشیپ طب خواب با اشاره به نکات کلیدی در بهداشت خواب، گفت: تنها زمانی که فرد خواب آلود است باید به رخت‌خواب برود و هر روز در یک زمان مشخص بیدار شود. ساعت خواب منظم و ثابت باید وجود داشته باشد.

وی افزود: افراد باید از چرت زدن روزانه پرهیز کنند؛ زیرا هرچه این چرت زدن‌ها به زمان خواب نزدیک‌تر باشد، شروع خواب را مختل می‌کند.

عرشی ادامه داد: بهتر است از مصرف چای، قهوه، نوشابه، شکلات و الکل تا ۳ ساعت قبل از خواب پرهیز شود و البته مصرف خودسرانه داروهای خواب آور نیز باید کاهش یافته و قطع شود.

این متخصص طب کار با بیان این‌که قبل از به خواب رفتن باید از خوردن وعده‌های غذایی سنگین خودداری کرد، گفت: محل خواب باید شرایط محیطی مناسبی از نظر نور، تهویه، سر و صدا و دما داشته باشد.

وی با بیان این‌که افراد از فعالیت‌های پر استرس و پر هیجان در ساعت‌های قبل از خواب پرهیز کنند، توصیه کرد: ورزش و فعالیت بدنی عصرگاهی، تاثیر مثبتی بر خواب شبانه دارد، به خصوص اگر در معرض نور آفتاب باشد.

عرشی گفت: اگر به خواب نمی‌روید، بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در رخت‌خواب نمانید و از اتاق خارج شده و فعالیتی آرامش‌بخش همانند مطالعه کتاب در کمترین نور ممکن را انجام بدهید تا خواب سراغ‌تان بیاید.

این دستیار فلوشیپ طب خواب در پایان بیان کرد: در اتاق خواب نباید تلویزیون و رادیو وجود داشته باشد و بهتر است در رخت‌خواب از تماشای تلویزیون، کار با لپ تاپ و حتی مطالعه کتاب پرهیز کرد.

پایان پیام/

پیوندک: http://iranMD.com/cxT74

برچسب‌ها, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ایران پزشک