توصیه متخصصان تغذیه در ایام تعطیلات نوروز

در دید و بازدیدها نیم نگاهی به ارزش تغذیه داشته باشید

۱۳۹۴/۱۲/۲۴ در ۲۰:۳۶

تعطیلات عید نوروز ۹۵، تغییر سبک زندگی و مصرف شیرینی، آجیل، نوشیدنی و فعالیت سخت دستگاه گوارش در راه است. با شروع سال نو، رژیم غذایی ایرانیان دچار تغییرات گسترده‌ای می‌شود؛ طوری که آثار زیان‌بار آن پس از تعطیلات به صورت اضافه وزن، چاقی، افزایش خرابی دندان‌ها و غیره بروز می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «ایران پزشک»، رعایت برخی نکات در رژیم غذایی می‌تواند از بروز برخی مشکلات دستگاه گوارش و در پی آن بیماری‌ها جلوگیری کند.

محمد رضا قنبریان، کارشناس علوم تغذیه در این رابطه به خبرنگار «ایران پزشک» گفت: بهترین روش برای جلوگیری از چاقی استفاده از تمام گروه‌های غذایی یعنی نان و غلات، سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات، گوشت‌ها و چربی‌هاست. بهتر است تعداد وعده‌های غذایی به ۶ وعده در روز (۳ وعده اصلی و ۳ میان وعده) افزایش یابد و حجم هر وعده کم شود و در ضمن اصل تعادل و تنوع در رژیم غذایی نادیده گرفته نشود.

از طرف دیگر شیرینی و شکلات‌ها جزو گروهی از مواد غذایی متفرقه هستند که در این ایام شاید بیشتر از روزهای دیگر سال مصرف می‌شوند. شیرینی و شکلات به شکل یک خانه کوچک در بالای هرم راهنمای غذایی نشان داده می‌شود و چون مواد غذایی داخل آن اکثرا پرچرب، شیرین یا شور هستند، حاوی کالری بالا و در عوض مواد مغذی اندکی دارند.

قنبریان با اشاره به این که مصرف شیرینی و شکلات خصوصا به افراد علاقه‌مند به داشتن اندام متناسب، افراد چاق، بیماران قلبی – عروقی و افراد دیابتی توصیه نمی‌شود، افزود: نباید بیش از ۱ تا ۲ عدد شیرینی یا شکلات در روز استفاده شود. البته در افراد با افزایش وزن و دیابتی‌ها این تعداد بایستی کمتر باشد.

این کارشناس تغذیه در خصوص استفاده از آجیل در ایام تعطیلات نوروز به خبرنگار «ایران پزشک» گفت: برخلاف گروه شیرینی‌ها، انواع آجیل جزو گروه چربی طبقه‌بندی شده و غنی از مواد مغذی و املاحی مثل کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، مقادیر بالای پروتئین، ویتامین E و غیره هستند. همچنین به دلیل بالا بودن درصد چربی مغزها (معمولا بیش از ۵۰ درصد) در انواع آجیل، این گروه کالری بالایی دارند. به همین دلیل افرادی که در معرض چاقی هستند یا به دیابت، فشارخون و بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، باید با احتیاط بیشتری از این گروه مصرف کنند.

یکی دیگر از مواد غذایی پر مصرف در تعطیلات نوروز، میوه‌ها هستند. هرم راهنمای غذایی، مصرف ۲ تا ۴ واحد میوه در روز را توصیه می‌کند. در میهمانی‌های نوروزی شاید مصرف انواع میوه نیز کاهش یابد و تنقلاتی مانند شیرینی و آجیل، جانشین آن شود.

محمد رضا قنبریان در خصوص مصرف میوه نیز اظهار کرد: برخی افراد به دلیل ذهنیت اشتباهی که میوه چاق کننده نیست به صورت افراطی از میوه مصرف می‌کنند. در حالی که مصرف میوه باید به صورت روزانه به مقدار توصیه شده یعنی ۲ تا ۴ عدد باشد.

تغییر دیگری که به هنگام تعطیلات عید معمولا در شیوه زندگی افراد رخ می‌دهد، کمبود تحرک و فعالیت جسمی مانند پیاده‌روی و ورزش منظم است.

این کارشناس تغذیه افزود: در این روزها حتما باید نیم تا یک ساعت پیاده‌روی وجود داشته باشد. از طرفی باید توجه ویژه‌ای به کودکان شود تا صرفا با برنامه‌های تلویزیونی یا بازی‌های الکترونیکی سرگرم نباشند و به دلیل کم‌تحرکی دچار مشکل نشوند.

کاهش چشمگیر مصرف آب در ایام تعطیلات نیز به طور معمول در تغذیه افراد رخ می‌دهد. قنبریان در این رابطه گفت: مصرف آب برای تعدیل واکنش‌های داخلی بدن و حفظ شادابی و سلامتی پوست ضروری است. بنابراین روزانه باید حدود ۶ تا ۸ لیوان آب استفاده کرد.

نکته دیگر اختلال در نظم خواب است. موضوعی که به گواه کارشناسان تغذیه باعث بروز اضافه وزن می‌شود و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. با این همه نوروز ۹۵ و تعطیلات در راه است و می‌توان با توجه ویژه به توصیه‌های کارشناسان تغذیه این ایام را که احتمال تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی وجود دارد به سلامت گذراند.

پایان پیام/

پیوندک: http://iranMD.com/TGcdH

برچسب‌ها, , , , , , ,

ایران پزشک