سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد:

دلالان گردشگری سلامت نیاز به ساماندهی دارند، نه حذف

۱۳۹۶/۱۰/۰۷ در ۲۳:۲۷

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان این‌که نمی‌توان دلالان حوزه گردشگری سلامت را حذف کرد، گفت: هزینه درمانی برخی از بیمارانی که وارد کشور می‌شوند کمتر از ثلث یا ربع چیزی هست که خرج می‌کنند. بخشی از این هزینه به دلال‌ها و هتل‌ها و غیره مربوط می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایران پزشک، ایرج حریرچی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع گردشگری سلامت گفت: در این زمینه باید به سه دهه گذشته برگردیم و وضعیت پزشکی کشور را بررسی کنیم. طی سی سال گذشته پزشکان خارجی در شهرهای کوچک حضور داشتند و برخی مراکز استانی به وسیله پزشکان خارجی اداره می‌شد. در دهه ۵۰ و درآمدهای نفتی بالا و ارتباطات بین المللی خوبی که وجود داشت، بیمار را به خارج از کشور اعزام می‌کردیم. پیشرفت بسیار شدید گروه پزشکی و نظام سلامت طی این سی سال به مرور ایجاد شد.

وی افزود: بخشی از گردشگری سلامت به سیستم پزشکی بر می‌گردد که حدود یک سوم تا یک چهارم کل گردشگری سلامت را تشکیل می‌دهد. آن‌چه در کشور اتفاق افتاده به روابط بین الملل بر می‌گردد. الان گردشگری در مشهد به دلیل مشکلاتی که دشمنان ایجاد کردند یا کارهایی که خودمان کردیم، نسبت به گذشته کم شده است. بخشی از موضوع نیز به کشورهای همسایه بر می‌گردد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: بخشی از مشکل هم به این مربوط می‌شود که هزینه درمانی برخی از بیمارانی که وارد کشور می‌شوند کمتر از ثلث یا ربع چیزی هست که خرج می‌کنند. بخشی از این هزینه به دلال‌ها و هتل‌ها و غیره مربوط می‌شود.

حریرچی اظهار کرد: اگر رقابت پذیر نباشیم، کشورهای مجاور بیماران را جذب می‌کنند. به طور مثال اگر ویزای درمانی داشته باشیم، شرکت هواپیمایی بلیط را با ۳۰ درصد تخفیف ارائه می‌کند. تمام این کارها در حوزه سلامت و کل اقتصاد کشور برای رفاه ایرانیان انجام می‌شود. یعنی می‌خواهیم درآمد ایجاد کنیم که سلامت مردم بهبود پیدا کند.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره حضور دلالان در این عرصه نیز گفت: دلال‌ها با مراکز درمانی کاری ندارند. قریب به اتفاق کسانی که پای‌شان به بیمارستان می‌شود و رقمی را به بیمارستان پرداخت می‌کنند، ارقام معقولی است. دلال پول را از بیمار می‌گیرد و به پزشک می‌گوید که عامل آن بیمار (agent) است. این موضوع فقط در خدمات درمانی نیست، بلکه در خدمات هتل و حمل و نقل و غیره نیز اتفاق می‌افتد. یعنی دلالی خارج از فضای بیمارستان است. البته ممکن است گروهی از ارائه کنندگان خدمات هم درگیر این کار زشت شده باشند.

حریرچی بیان کرد: اگر این بیماران توسط شرکت‌های شناسنامه دار که آموزش دیدند و الزامات را کسب کردند، وارد کشور شوند، مشکلات اعظم این موضوع حل می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این‌که قیمت‌های بخش خصوصی در برخی موارد در مقایسه با کشورهای دیگر بالاست، اظهار کرد: اکثر کسانی که برای گردشگری سلامت به ایران می‌آیند، درآمد اقتصادی بالایی ندارند. قیمت اصلی در محل ارائه خدمت باید رقابت پذیر باشد و قیمت‌های جانبی نیز باید کنترل شود که خارج از حوزه سلامت است.

وی ادامه داد: در مورد استانداردهای درمانی هیچ چشم پوشی انجام نمی‌شود.

حریرچی گفت: به دلیل اجحافی که در خارج از حوزه سلامت اتفاق می‌افتد، درآمد کشور به واسطه گردشگری سلامت دچار مشکل می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: هنوز با این هدف که می‌خواهیم ۵ درصد بازار درمانی کشورهای منطقه را بگیریم و کشور اول گردشگری سلامت در منطقه باشیم فاصله داریم.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان این‌که روش فعلی که گردشگران خودشان به کشور بیایند، چاره کار نیست، گفت: هر گردشگر سلامت ۴ تا ۶ برابر گردشگر معمولی هزینه پرداخت می‌کند.

وی با بیان این‌که وظیفه اصلی نظام سلامت آموزش جامعه پزشکی و پرستاری است، گفت: ما این آموزش را انجام دادیم و مهم‌ترین نقص، شرکت‌های تسهیل‌گر هستند. این شرکت‌های تسهیل‌گر هم باید شناسنامه داشته باشند و هم در کشورهای خارجی دفتر داشته باشند و هم باید از آن‌ها حمایت مالی شود. در این بازار، دلالانی وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را به راحتی حذف کرد، بلکه باید آن‌ها را ساماندهی کرد. نکته دیگر دعوت از شرکت‌های بین المللی در بازار ایران برای بازاریابی است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این‌که الان ۴۰ درصد ظرفیت بخش خصوصی در حوزه بستری خالی است، اظهار کرد: بخش خصوصی باید وارد این حوزه شود و باید بازار منطقه را در نظر بگیرد. انحصار با قیمت بالا جواب نمی‌دهد و باید با قیمت پایین‌تر رقابت کنیم.

 

توقف رشد گردشگری سلامت

محمد جهانگیری، رییس انجمن توسعه خدمات گردشگری ایران نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره گردشگری سلامت در کشور گفت: گردشگری سلامت، یکی از ۱۰ برند اصلی گردشگری در جهان است. حدود ۹ درصد GDP دنیا و ۱۰ درصد اقتصاد جهان حول گردشگری می‌چرخد. در این حوزه کشور ما باید با توجه به شرایط، آمار را بهتر کند.

وی افزود: به صورت کلی از سال ۹۲ تا ۹۵ رشد ۲۰ درصدی داشتیم و در سال ۹۴ بالاترین آمار را داشتیم و به حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال رسید. بیشترین تعداد از عراق و آذربایجان و حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی بودند. این موضوع هم به خدمات بستری و هم سرپایی مربوط است. البته آذربایجان بیشترین آمار را داشت. در سال ۹۵ آمارها کمی کاهش داشت. در سال ۹۶ با ۱۰ درصد کاهش مواجه شدیم و الان به ۴۰۰ هزار گردشگر سلامت در سال رسیدیم.

جهانگیری ادامه داد: البته توقف در این زمینه وجود نداشته، اما کاهش در آمارها وجود داشته است. در واقع رشد گردشگری سلامت متوقف شده است. در همین زمینه تیم‌های ویژه‌ای تشکیل شده و در حال بررسی هستیم.

رییس انجمن توسعه خدمات گردشگری ایران بیان کرد: این صنعت، های تک و تخصصی است. اگر نتوانیم تصویر مناسبی در مخاطبین ایجاد کنیم، دچار مشکل می‌شویم. بیشتر افراد اقوام و عشیره‌ای هستند و هر نقصی را سینه به سینه منتقل می‌کنند. موضوع بعد، کیفیت خدمات درمانی است. در حال حاضر ۵ بیمارستان ما اعتباربخشی بین المللی دارد و دو بیمارستان توانستند دایموند (بالاترین درجه اعتباربخشی بیمارستانی) را دریافت کنند. در نتیجه کیفیت ما خوب بوده و هست.

وی با بیان این‌که این حوزه را نمی‌توان با نظارت‌های حاکمیتی کنترل کرد، گفت: قیمت‌ها در این حوزه در جهان، رقابتی است. تعرفه‌ای که در بخش خصوصی وجود دارد از تمام کشورهای منطقه حدود ۵ تا ۱۰ درصد پایین‌تر است و در برخی خدمات قیمت بالاتری داریم. اگر قیمت بخش خصوصی با ۱۰ درصد افزایش رعایت شود، رقابت پذیر است.

جهانگیری بیان کرد: ما با سازمان توسعه تجارت، میراث فرهنگی و وزارت بهداشت صحبت کردیم. مقاصد گردشگری سلامت را باید مشخص کنیم. طی سفری که به عمان داشتیم مشاهده کردیم که هفت کشور مقصد گردشگری شناخته شدند، اما ایران به عنوان مقصد شناخته نشده است. اگر ایران به عنوان مقصد گردشگری سلامت شناخته شود، دولت مبدا به بیماران کمک مالی می‌کند.

رییس انجمن توسعه خدمات گردشگری ایران با بیان این‌که نمی‌توان همه مشکل را گردن دلال‌ها انداخت، اظهار کرد: اولویت اول ساماندهی دلالان این حوزه است و باید این افراد ثبت نام شوند و کار کنند. دوم این‌که باید توجه کنیم رقیبان ما چه کارهایی انجام دادند. کشورهای رقیب صندوق حمایت از گردشگری سلامت دارند و به این موضوع به عنوان صنعت نگاه می‌کنند.

وی ادامه داد: البته باید تکنولوژی ما در بیمارستان‌هایی که مختص گردشگری سلامت هستند، به روزتر شود.

جهانگیری گفت: وزارت بهداشت با وزارت صحه افغانستان پروتکلی امضا کردند و در این پروتکل، انجمن توسعه خدمات گردشگری ایران را مسئول اجرای پروتکل کردند. در نتیجه دولت باید حمایت کند.

 

واسطه‌ها باعث افزایش هزینه‌های گردشگران سلامت شدند

در ادامه این برنامه محمد محب خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بخشی از مشکل به رقابت پذیری بر می‌گردد. گردشگری جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد؛ زیرا چرخه اقتصادی گردشگری، پویا است. وقتی خدمت گیرنده را وارد کشور می‌کنیم، مشاغل دیگری مثل هتل و حمل و نقل و رستوران هم فعال می‌شود. این موضوع یکی از صنعت‌های جذاب دنیا مطرح شده و همه به دنبال این هستند که بیشترین سهم را از این بازار کسب کنند.

وی افزود: ایران از نظر پزشکی در رتبه بالایی دارد. در بحث رقابت پذیری و قیمت، آسیب شناسی‌هایی انجام شد. به این رسیدیم که یکی از بخش‌های مهم و حساس، قیمت است که توسط واسطه‌ها، رقم بالایی ارائه می‌شود.

محب خدایی با بیان این‌که واسطه‌ها باعث افزایش قیمت شدند، ادامه داد: در تلاش هستیم که گروهی تشکیل بدهیم که واسطه مستقیم در کار نباشد. بخش مهم دیگر تبلیغات است. وقتی بازاری ایجاد می‌شود، این بازار باید به وسیله برندینگ تثبیت شود. در حوزه تبلیغات ضعیف هستیم، اما با برنامه ریزی‌های جدید به دنبال برطرف کردن این مشکل هستیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: آمار ما تعداد بالای ۲۷۰ هزار نفر گردشگر سلامت در سال را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که باید از کشورهای مبدا جذب گردشگر سلامت را انجام بدهیم، اظهار کرد: در کشورهای مبدا برنامه‌هایی داریم که با آژانس‌های معتبر در ارتباط باشیم. کشورهای رقیب نیز از طریق همین آژانس‌ها اقدام می‌کنند. این آژانس‌ها باید با آژانس‌های مسافرتی کشور ما در ارتباط باشند. در کنار این موضوع می‌خواهیم از گردشگران زیارتی نیز استفاده کرده و کیفیت خدمات درمانی را به آن‌ها معرفی کنیم تا مروج تبلیغات خدمات درمانی کشور ما باشند.

پایان پیام/

Print Friendly, PDF & Email

برچسب‌ها, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ایران پزشک