رویکرد اصلی رژیم دش، کنترل فشار خون است

۱۳۹۶/۰۲/۲۶ در ۱۱:۰۷

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در هرم رژیم دش تاکید بیشتری روی میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب است؛ زیرا این مواد معدنی بر کنترل فشار خون تاثیرگذار هستند.

به گزارش ایران پزشک، گلبن سهراب، دکترای تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رژیم دش را همان رویکردهای تغذیه‌ای جهت توقف فشار خون دانست و گفت: این رژیم غذایی برای اولین بار ویژه افرادی که پرفشاری خون یا فشار خون بالاتر از حد طبیعی داشتند، طراحی شد. اجزای این رژیم طوری طراحی شده تا به افرادی که فشار بالا دارند کمک کند فشارشان را کاهش دهند.

وی با بیان این‌که دو الی سه دهه است که رژیم دش طراحی شده، ادامه داد: رویکرد اصلی این رژیم کاهش فشار خون بود، ولی امروز پس از گذشت چندین سال متوجه شدند که رژیم دش، رژیم خوبی است و برای خیلی از گروه‌ها کاربرد دارد که علاوه بر کاهش فشار خون، بر کاهش چربی خون به خصوص کلسترول بعد از خون یا LDL هم تاثیر دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه تاکید کرد: در واقع رژیم دش چون باعث کاهش چربی و فشار خون می‌شود، منجر به کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی نیز خواهد شد.

وی در خصوص محدودیت سنی برای استفاده از این رژیم اظهار کرد: رژیم دش محدودیت سنی ندارد؛ از این رژیم به دلیل داشتن فواید بسیار زیاد، می‌توانیم برای همه گروه‌ها استفاده کنیم؛ به خصوص برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی.

سهراب در ادامه تصریح کرد: به علت پرفشاری خون و بروز بیماری‌های قلبی عروقی یا به عبارتی بالا بودن چربی‌های خون در افراد سالمند، کاربرد رژیم دش در این گروه بیشتر است و آن را برای این گروه بیشتر توصیه می‌کنیم، ولی منع مصرفی برای گروه‌های سنی دیگر وجود ندارد و یک رژیم کاملا سالم است و هر کسی از آن تبعیت کند مشکلی برایش ایجاد نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به هرم غذایی این رژیم غذایی نیز اشاره و بیان کرد: رژیم دش، رژیم لاغری به صورت کامل نیست؛ زیرا برای کنترل وزن حتما باید کالری محدود شود، ولی در این رژیم کمتر کالری محدود می‌شود و بیشتر برای کاهش چربی و فشار خون است که در کنار آن، مقدار کمی کاهش وزن و کالری را نیز به دنبال خواهد داشت.

سهراب تصریح کرد: در هرم این رژیم تاکید بیشتری روی استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب است؛ زیرا مواد معدنی هستند که خیلی می‌توانند روی کنترل فشار خون تاثیر بگذارند.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: معمولا رژیمی که باید فشار خون را کنترل کند باید غنی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم باشد و در مقابل باید سدیم و چربی اشباع کمی داشته باشد. بر اساس همین اصل، رژیم دش طوری طراحی شده که پتاسیم، کلسیم و منیزیم بالاتری دارد و در مقابل سدیم و چربی‌های اشباع پایین‌تری دارد. در این رژیم توصیه می‌شود که حداقل روزانه دو تا سه واحد از لبنیات کم چرب استفاده شود که لبنیات می‌تواند شامل شیر، ماست و غیره باشد و در مورد میوه‌ها و سبزی‌ها از هر کدام روزانه ۴ تا ۵ واحد باید مصرف شود.

سهراب در پایان در برنامه «غذا، سلامت، زندگی» رادیو سلامت اظهار کرد: در هرم معمولی یا هرمی که برای افراد سالم استفاده می‌کنیم توصیه می‌شود که میوه‌ها بین ۲ تا ۴ واحد و سبزی‌ها بین ۳ تا ۵ واحد باشد، ولی در این رژیم متفاوت است و خیلی تاکید می‌شود که این میوه‌ها و سبزی‌ها از انواع متنوعی استفاده شود؛ یعنی همه را از یک نوع میوه یا سبزی خاص استفاده نکنیم. به خصوص اگر میوه‌ها و سبزی‌ها رنگ‌های تندتری داشته باشند، بهتر است؛ به خاطر این‌که این میوه‌ها حاوی پلیفین‌های متنوعی همچون بتاکاروتن، لیکوپن و سایر پلیفن‌هایی هستند که می‌توانند اثرات آنتی اکسیدانی داشته باشند و روی کنترل فشار خون نیز تاثیر خواهند داشت.

پایان پیام/

Print Friendly, PDF & Email

برچسب‌ها, , , , , , , , , , ,

ایران پزشک