ریزه‌کاری‌های سفره سالمندی را بشناسید

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ در ۱۹:۵۹

سالمندی بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی، عبور از مرز ۶۰ سالگی است؛ در این بین عواملی مانند تغذیه در این دوره از زندگی انسان اهمیت زیادی دارد که می‌تواند تاثیر مستقیمی بر شرایط جسمی سالمند داشته باشد.

به گزارش ایران پزشک، مریم روستا، کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به اهمیت نوع تغذیه در دوره سالمندی، گفت: اضافه وزن، فشار خون بالا، چربی خون بالا و پوکی استخوان از مشکلات شایع دوران سالمندی هستند که تغذیه صحیح یکی از راه‌های مهار آن‌هاست. با افزایش سن، متابولیسم پایه و نیاز به انرژی کاهش می‌یابد.

وی با بیان این‌که سالمندان به دلیل فعالیت بدنی کمتر، نیازمند یک رژیم کم کالری، اما مغذی سبک و زودهضم هستند، افزود: از آن‌جا که در دوران میانسالی نیاز به انرژی کاهش می‌یابد، پروتئین مورد نیاز بدن باید از منابع با کیفیت بالا مانند گوشت‌های کم چربی، ماهی، مرغ، سفیده تخم مرغ، فرآورده‌های لبنی کم چرب یا بدون چربی تامین شود. غلات و حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر با هم مصرف شوند تمام اسید آمینه‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

روستا ادامه داد: با افزایش سن، نیاز بدن به مصرف منابع سرشار از کلسیم و ویتامین D افزایش می‌یابد، زیرا جذب کلسیم و ویتامین D با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند، همچنین تولید ویتامین D در پوست از راه نور آفتاب کاهش می‌یابد.

این کارشناس تغذیه گفت: با توجه به این‌که توانایی جذب ویتامین B12 بدن نیز در این افراد کاهش می‌یابد، مصرف مقدار مناسبی از گوشت قرمز، ماهی، شیر، تخم مرغ به عنوان منابع این ویتامین با در نظر گرفتن ملاحظات سلامتی فرد و بیماری‌های زمینه‌ای احتمالی مورد تاکید قرار می‌گیرد.

روستا با اشاره به این‌که مصرف روی در سالمندان پایین است و امکان دارد افراد مسن جذب روی کمتری نسبت به افراد جوان‌تر داشته باشند، بیان کرد: برخی از عوامل شامل داروهایی که مصرف آن‌ها در میان‌سالان رایج است، مانند مکمل‌های آهن و کلسیم می‌توانند جذب روی را مختل کرده یا ترشح آن را در ادرار افزایش دهند و این مسئله منجر به کمبود روی در بدن شود، به همین دلیل برای این افراد اغلب مکمل روی تجویز می‌شود.

او با بیان این‌که برخی از نشانه‌های کمبود روی، مانند کاهش حس چشایی و انواع درماتیت‌ها، شبیه علائمی است که به طور طبیعی هم‌زمان با سالمندی بروز می‌کند، منابع سرشار از روی را جگر، گوشت، شیر، حبوبات و گندم عنوان کرد.

این کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به این‌که منیزیم یکی از املاح موثر در استحکام و مقدار توده عضلانی بدن است، توضیح داد: کمبود این عنصر یکی از مشکلات تغذیه‌ای در سنین سالمندی است و در سالمندان مبتلا به سوء تغذیه و سندروم‌های سوء جذب نیز بیشتر مشاهده می‌شود. منابع غذایی سرشار از منیزیم، آجیل، لوبیای سویا، دانه ذرت، ادویه‌ها، اسفناج، نخود سبز، جگر و گوشت گاو است.

مصرف اسید فولیک برای پیشگیری از تصلب شرایین، افسردگی و سایر اختلالات عصبی و شناختی از جمله آلزایمر، دیگر توصیه این کارشناس تغذیه بود که منابع غذایی آن را نیز جوانه گندم، لوبیای قرمز، اسفناج و کلم برکلی معرفی کرد.

روستا در پایان گفت: به افراد مسن مصرف روزانه ۶ تا هشت لیوان مایعات که بهتر است آب باشد، برای پیشگیری از یبوست و کم آبی بدن توصیه می‌شود، زیرا این افراد با وجود نیاز واقعی به آب، کمتر احساس تشنگی می‌کنند.

پایان پیام/

Print Friendly, PDF & Email

برچسب‌ها, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ایران پزشک