ریشه دیابت و کبد چرب در دوران کودکی است / کاکائو و تندرستی

۱۳۹۷/۰۱/۰۹ در ۰۷:۴۵

چاقی و کودکان

همه فکر می‌کنند فشار خون بالا، دیابت قندی و کبد چرب خاص بزرگ‌سالان است، اما باید توجه کرد که این عوارض در نتیجه وجود سندروم متابولیک از سال‌ها قبل است.

به گزارش ایران پزشک، طی مطالعه‌ای که روی ۱۵۰ نفر از سنین ۶ ماهه تا ۱۵ ساله انجام شد، حدود ۲.۳ درصد افراد در سونوگرافی شکم، کبد چرب داشتند. مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۸ که توسط سید موید علویان و همکاران انجام شد نیز از ۹۶۶ نفر ۷ تا ۱۸ ساله دانش آموز، شیوع غیرطبیعی بودن آنزیم کبدی (ALT) در ۱.۸ درصد و تغییرات کبد چرب در سونوگرافی کبد را در ۷.۱ درصد موارد گزارش دادند. در این مطالعه شیوع فشار خون بالا، چربی و قند خون بالا و سطح انسولین بالا در بچه‌های چاق همراه با سندروم متابولیک مشاهده شده است.

بزرگ‌سالان توجه کافی به سلامت کودکان خود ندارند و به راحتی غذاهای آماده یا فست فود، پفک و تنقلات غیر سالم را در اختیار کودکان قرار می‌دهند. ریشه بسیاری از بیماری‌ها مثل فشار خون بالا، دیابت قندی و کبد چرب از همین دوران کودکی است. باید همان‌طور که برای آینده فرزندان‌مان سرمایه‌گذاری می‌کنیم (تحصیل، کار و ازدواج)، به فکر سلامتی آن‌ها و اصلاح رفتار تغذیه‌ای آنان قدم برداشت و کودکان را به جای صرف وقت طولانی برای بازی‌های کامپیوتری به تحرک بیشتر تشویق کرد.

 

تفاوت HDL و LDL

لیپوپروتئین با چگالی بالا یا HDL متعلق به خانواده لیپوپروتئین‌ها هستند و اندازه آن‌ها معمولا بین ۸۷ تا ۱۱ نانومتر متغیر است. این لیپوپروتئین کلسترول را از بافت‌های بدن به کبد منتقل می‌کند. در حدود ۳۰ درصد از کلسترول خون به وسیله HDL جابه‌جا می‌شود. از این مولکول به نیکی یاد می‌شود و بالا بودن میزان این لیپوپروتئین در خون می‌تواند فرد را در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت کند و برعکس.

لیپوپروتئین با چگالی پایین یا LDL معتلق به خانواده لیپوپروتئین‌ها هستند. اندازه آن‌ها حدود ۲۲ میلی‌متر است و بالا بودن LDL با خطر کبد چرب، دیابت و بیماری قلبی عروقی همراه است.

 

قند در بروز چاقی موثرتر است یا چربی

هرچند متهم اصلی در ذهن مردم در قضیه چاقی، مصرف مواد چرب است، اما باید دانست که چربی مقصر اصلی نیست و در عوض رژیم‌های غذایی غنی از نظر قندها به صورت مخفیانه چربی ذخیره کرده و دور کمر را افزایش داده و باعث شیوع چاقی می‌شود.

مصرف چربی‌های خوب مثل اسیدهای چرب اشباع نشده در روغن زیتون و آجیل می‌تواند چربی‌های اشباع شده گوشت‌ها یا برخی غذاها را از بین ببرد. منابع دیگر چربی‌های خوب مانند اسیدهای چرب ماهی و روغن آن، بدن را در برابر چربی‌های مضر محافظت می‌کنند. در موارد علاقه زیاد به شکلات و کاکائو از شکلات‌های با درصد کاکائوی بالا و شکم کم انتخاب کنید. کاکائو حاوی مقادیر زیاد آنتی اکسیدان بوده که در حفظ تندرستی بدن موثر است. هنگام مصرف لبنیات نیز بهتر است از ماست کم چرب یا پروبیوتیک استفاده کرد.

پایان پیام/

 

پیوندک: http://iranMD.com/KmuAR

برچسب‌ها, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ایران پزشک