خبر بد برای ته دیگ خورها

فکر لاغری را از سر به در کنید

۱۳۹۴/۱۲/۰۲ در ۱۹:۴۲

رئیس انجمن تغذیه ایران خوردن ته دیگ برای لاغری را غیرعلمی و غیرمنطقی خواند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «ایران پزشک»، مدتی است که متنی مبنی بر خوردن ته دیگ برای لاغری در فضای مجازی دست به دست می‌شود. نکته جالب اینجاست که یک فوق تخصص تغذیه نیز ته دیگ را یکی از ۵ غذای سالم و خوب اعلام کرده و در این خصوص به ایسنا گفته بود: ته‌ دیگ در کنار نان برشته، حلیم، ماکارونی و سیب زمینی به عنوان ۵ غذای سوپر سالم هستند که بودن آنها در سفره سلامت افراد را تضمین می‌کند.

کیومرث دانشور در این گفت‌وگو، ته دیگ را عامل موثری برای کاهش وزن دانسته بود و به افرادی که می‌خواهند کاهش وزن داشته باشند توصیه کرده بود که برنج را از وعده غذایی خود حذف و ته دیگ را جایگزین آن کنند.

در این زمینه و در پی انتشار مجدد این اظهار نظر در فضای مجازی، نظر رئیس انجمن تغذیه ایران را جویا شدیم.

جلال‌الدین میرزای رزاز، صحت این موضوع را رد کرد و به خبرنگار «ایران پزشک» گفت: چنین مطلبی صحت ندارد و ته دیگ از هر نوعی، اعم از ته دیگ پلو، چلو، سیب زمینی و کاهو، حاوی روغن فراوان هستند.

رزاز به بخشی از این متن اشاره کرد که نوشته است جهت دریافت امگا ۳، روغن حاوی امگا ۳ را در دستور پخت ته دیگ به کار ببریم و امگا ۳ دریافت کنیم و افزود: چه لزومی دارد اقدام به خوردن ترکیبی کنیم که بحث سوختگی و سیاه شدن و سرطان‌زا بودن آن مطرح است. در حالیکه راه‌های سالم‌تری برای دریافت امگا ۳ وجود دارد.

رئیس انجمن تغذیه ایران با ذکر این موضوع که ته دیگ حاوی روغن فراوانی است و برای دستگاه گوارش حساس، مناسب نیست به خبرنگار «ایران پزشک» گفت: ته دیگ ترکیب سنگینی برای دستگاه هاضمه است و طبیعتا غیرعلمی و غیرمنطقی است که آن را جایگزین برنج ساده کرد و لاغر شد. یعنی هیچ‌کس ترکیب ته دیگ را که آغشته به روغن است، کم کالری نمی‌داند.

جلال‌الدین میرزای رزاز در ادامه ۶ نکته مهم در خصوص رد این ادعا را برشمرد و به «ایران پزشک» گفت:

  1. هر چه ماده غذایی حرارت بیشتری ببیند، درصد بالاتری از ریزمغذی‌های حساس به حرارت آن از دست خواهد رفت. لذا ارزش غذایی پایین‌تری خواهد داشت. بنابراین از آنجایی که ته دیگ نسبت به خود غذا حرارت بیشتری می‌بیند، به مراتب ارزش غذایی کمتری دارد.
  2. عموما تمام ته دیگ‌ها بسیار چرب هستند. لذا کالری بسیار بالاتری در مقایسه با خود غذا دارند. فارغ از نوع روغن مصرفی باید گفت تمام چربی‌ها به ازای هر گرم، ۹ کیلوکالری انرژی دارند که بالاترین میزان کالری در بین درشت مغذی‌هاست. بنابراین چطور ممکن است که با مصرف ته دیگ در عین دریافت کالری بسیار بالاتر، وزن کم کرد؟!
  3. به دلیل بافت خشک ته دیگ‌ها احتمال خراشیدگی در سطح مخاطی دهان، مری و حتی معده وجود دارد که به دنبالش التهاب ایجاد می‌شود.
  4. در ته دیگ‌های نیم سوخته، سطح آکریلامیدها بالاست که این ترکیب به عنوان یک ماده سرطان‌زا شناخته می‌شود. اگرچه در متن و ادعای مورد بحث هم به این نکته اشاره شده، اما باید این واقعیت را پذیرفت که هر چه ته دیگ‌ها برشته‌تر باشند، بیشتر مورد پسند مردم قرار می‌گیرند.
  5. ادعا شده که خود برنج، چاق کننده است، اما ته دیگ آن لاغر کننده! حالا سوال اینجاست که آیا ته دیگ برنج با خود برنج متفاوت است؟! هر ۲ یک ماده غذایی ثابت هستند که البته ته دیگ به واسطه متراکم بودن در حجم مساوی بسیار پرکالری‌تر است. (البته اگه فرض را بر بدون روغن بودن آن بگذاریم. در حالیکه قبلا هم اشاره شد اکثر ته دیگ‌ها بسیار چرب هستند و البته باید کالری مازاد حاصل از روغن را نیز به کالری خود ته دیگ اضافه کنیم.)
  6. ادعا شده است که بدن برای سوزاندن ته دیگ (که احتمالا منظور هضم و جذب ته دیگ است) کالری زیادی مصرف می‌کند! باید پرسید که مکانیسم آن دقیقا چیست؟ ماده اولیه یکسان است و قطعا تفاوتی بین هضم برنج و ته دیگ نیست. البته برای هضم روغن موجود در ته دیگ هم طبعا انرژی مصرف می‌شود، اما این انرژی در قیاس با انرژیی که از این مسیر به بدن می‌رسد، بسیار ناچیز است.

پایان پیام/

Print Friendly, PDF & Email

برچسب‌ها, , , ,

ایران پزشک