مدیرعامل سازمان بیمه سلامت مطرح کرد:

مدیریت هزینه‌ها، تنها راه نجات بیمه سلامت

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ در ۱۶:۱۱

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان این‌که با استحقاق سنجی می‌توان هم‌پوشانی‌های سازمان‌های بیمه‌گر را رفع کرد، گفت: زمانی بود که برای مباحث کیفی می‌خواستیم سراغ گایدلاین‌ها برویم، اما امروزه هیچ راه دیگری به جز مدیریت هزینه‌ها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایران پزشک، طاهر موهبتی در نشست خبری با اصحاب حوزه سلامت استان خوزستان گفت: فلسفه وجودی بیمه رایگان از ابتدا این بود که افراد بی‌بضاعت و کسانی که نمی‌توانند ماهی ۲۰ هزار تومان پرداخت کنند، این حق بیمه را پرداخت نکنند و دولت به جای آن‌ها پرداخت کند.

وی افزود: در ادامه ارزیابی وسع ایجاد شد و قرار شد کسانی که طی ۵ سال گذشته خانه یا ماشین نخریده یا سفر خارجی نرفته و در سال آخر نیز ۵۰ میلیون تومان تراکنش مالی نداشته باشد، بیمه رایگان شوند.

موهبتی ادامه داد: شرایط طوری فراهم شده که بسیاری از افرادی که بیمه رایگان دارند، نیازی به این بیمه ندارند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: صندوق‌های ما از سال ۱۳۹۰ تاکنون زیان‌ده بودند. نمی‌توان گفت همه افرادی که در بیمه سلامت حضور داشتند نالایق بودند و باید بررسی کرد که چطور می‌شود اغلب زیان انباشته در این سازمان وجود داشته است. اوضاع بیمه‌ها در سال‌های ۷۶ و ۷۷ هم این‌طور بوده که بدهی داشتند.

وی بیان کرد: در حال حاضر تامین اجتماعی ۹ درصد حق بیمه برای درمان دریافت می‌کند و جمعیت حداقل بگیر تامین اجتماعی ۴۰ درصد هستند. در بیمه سلامت ۷ درصد حق بیمه برای درمان دریافت می‌شود، اما جمعیت حداقل بگیر ما ۸۵ درصد است.

موهبتی اظهار کرد: اگر در سال ۹۵ اوراق چاپ نمی‌شد، ۱۴ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشتیم. در آن سال ۸ هزار میلیارد اوراق چاپ شد، ۴۴۰۰ میلیارد زیان انباشته و ۱۰۷۰ میلیارد نیز عدم وصولی داشتیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان این‌که گاهی بودجه‌ای که تخصیص داده می‌شود نیز پرداخت نمی‌شود، ادامه داد: بر اساس گزارش رسمی هیئت مدیره باید در پایان سال ۹۶ حدود ۱۰۸۰۰ میلیارد تومان بدهی داشته باشیم. بدهی دانشگاه‌ها در ابتدای کار ما ماه ۶ سال ۹۵ و داروخانه‌ها در ماه ۹ یا ۸ سال ۹۵ قرار داشت. امروزه دانشگاه‌ها تا حدود شهریور ماه و داروخانه‌ها تا دی یا آذر ۹۵ طلب خود را دریافت کردند. اوضاع بهتر شده و طی ۶ ماهه اول ۲۴۸۰ میلیارد و در ۶ ماهه دوم ۹۴۰۰ میلیارد به بیمه سلامت تخصیص داده شد، اما این میزان پایدار نیست.

وی اظهار کرد: باید پرسید که آیا با همین فرمان می‌خواهیم راه را ادامه بدهیم یا خیر. محاسبه کردیم که اگر با این روند پیش برویم طی سال‌های آتی باید شاهد ۲۰ تا ۲۵ ماه تاخیر با اعداد بالا باشیم.

موهبتی بیان کرد: باید در سه حوزه حاضر باشیم و اصلاحاتی انجام بدهیم. اول در منابع است که باید ارزیابی وسع انجام شود. باید به محرومین هر نوع کمکی انجام شود. نکته بعد در مصارف است. هزینه در بار مراجعه شروع می‌شود. کوچک کردن بسته‌های خدمتی باید آخرین راه خدمت باشد، اما در فرآیندها می‌توان کارهایی انجام داد. یعنی در تعامل با پزشکان و انجمن‌های علمی، گایدلاین‌ها را پیاده کنیم. می‌توان نظام ارجاع و پزشک خانواده را شکل داد و گفت در سقف بودجه خرید می‌کنیم. این بهتر است که خرید را انجام بدهیم و ماه‌ها بعد با وجود مشکلات اقتصادی نتوانیم پرداخت کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان این‌که با استحقاق سنجی می‌توان هم‌پوشانی‌های سازمان‌های بیمه‌گر را رفع کرد، گفت: زمانی بود که برای مباحث کیفی می‌خواستیم سراغ گایدلاین‌ها برویم، اما امروزه هیچ راه دیگری به جز مدیریت هزینه‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: البته خط قرمز ما این است که بیمه‌شدگان دچار مشکل نشوند.

موهبتی گفت: تقاضای ما این است که مدیریت منابع و مصارف انجام شود تا به بیمه‌شدگان لطمه‌ای وارد نشود.

پایان پیام/

 

پیوندک: http://iranMD.com/wLGEO

برچسب‌ها, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ایران پزشک