سلول‌های روده و کاهش التهاب مغز در مبتلایان به ام اس

تاريخ:پانزدهم دی 1397 ساعت 23:39   |   کد : 10858   |   مشاهده: 3916
محققان دانشگاه تورنتو کانادا با همکاری محققان دانشگاه سانفرانسیسکو دریافتند روده انسان در برگیرنده سلول‌های ایمنی کلیدی است که موجب کاهش التهاب مغز در افراد مبتلا به ام اس می‌شود.
به گزارش ایران پزشک، این سلول‌های ایمنی که پلاسماسل نام دارند، پادتنی موسوم به Immunoglobulin A یا IgA تولید می‌کنند که پس از وارد شدن به جریان خون به مغز رسیده و موجب از بین رفتن التهاب آن می‌شوند.

محققان در آزمایشات کلینیکی روی موش‌ها و نمونه بافت بیماران مبتلا به ام اس توانستند مکانیزم سلولی و مولکولی عملکرد این پادتن را کشف کردند.

این اولین بار است که پلاسماسل‌های تولیدکننده IgA در فرآیند یک بیماری مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرند تا روش‌های دست‌کاری آن‌ها برای درمان بیماری‌های التهاب عصبی شناسایی شود.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی (CNS) می‌دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. سیستم ایمنی بدن به طور معمول عوامل خارجی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد، ولی در بیماری‌های خود ایمنی به اشتباه بافت‌های نرمال از بین می‌روند.

بر اساس گزارش مدیکال ساینس، در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله می‌کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول‌های عصبی گفته می‌شود. میلین آسیب دیده سبب به وجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می‌شود. زمانی که پوشش میلین یا بافت‌های عصبی آسیب می‌بینند، ارسال پیام‌های عصبی مختل می‌شود که عوارض مختلفی دارد.

بر اساس گزارشات بیش از 2.3 میلیون نفر در سراسر جهان به این عارضه مبتلا هستند. ام اس پیش‌رونده مقدماتی، نوع عودکننده – فروکش کننده، ام اس پیش‌رونده ثانویه و نوع پیش‌رونده عودکننده شایع‌ترین اشکال ام اس هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell منتشر شده است.

پایان پیام/