علت و علائم مه مغزی

مه مغزی چیست؟

مه مغزی چیست؟
تاريخ:بيست و پنجم بهمن 1402 ساعت 14:32   |   کد : 26415   |   مشاهده: 579
نویسنده: پریسا فرنودیان، دکترای روان شناسی تربیتی
اکثر مردم مه مغزی را تجربه کرده‌اند و اغلب آن را به عنوان احساس ابری بودن سر توصیف می‌کنند، اما علت شکل گیری و علائم مه مغزی چیست و چطور می‌توان به آن پایان داد؟
به گزارش خبرنگار ایران پزشک، اکثر مردم مه مغزی یا Brain Fog را تجربه کرده‌اند. اغلب از آن به عنوان احساس ابری بودن سر توصیف می‌شود. فراموشی یک شکایت رایج در میان سالمندان است. همان طور که بزرگتر می‌شویم، تغییرات فیزیولوژیکی را تجربه می‌کنیم که می‌تواند باعث اختلال در عملکرد مغز شود. یادگیری و یادآوری اطلاعات بیشتر طول می‌کشد. ما مثل گذشته سریع نیستیم. همچنین کمبود خواب، کار بیش از حد و استرس می تواند باعث مه مغزی شود. مه مغزی می تواند ناامید کننده باشد، اما پیشگیری آن ممکن است.
 

در صورت عدم درمان، مه مغزی می‌تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به شرایط دیگری مانند بیماری پارکینسون، از دست دادن حافظه و بیماری آلزایمر شود.

سندرم مه مغزی چیست؟

مه مغزی با سردرگمی، فراموشی و عدم تمرکز و وضوح ذهنی مشخص می‌شود. این موضوع می‌تواند ناشی از کار بیش از حد، کم خوابی، استرس و گذراندن زمان زیاد در رایانه باشد. در سطح سلولی، اعتقاد بر این است که مه مغزی ناشی از التهاب شدید و تغییرات هورمونی است که خلق و خو، انرژی و تمرکز شما را تعیین می‌کند.

سطوح نامتعادل هورمون‌ها باعث می‌شود که کل سیستم از بین برود. همچنین می‌تواند منجر به شرایط دیگری مانند چاقی، قاعدگی غیرطبیعی و دیابت شود.

علل مه مغزی چیست؟

مه مغزی معمولا ریشه در سبک زندگی دارد که باعث عدم تعادل هورمونی شده و با استرس تشدید می‌شود.
  • وسایل الکترومغناطیسی (رایانه، تلفن همراه، تبلت)
  • استرس (کاهش جریان خون در مغز باعث ضعیف شدن حافظه می‌شود)
  • کمبود خواب، عدم تحرک و ورزش
  • رژیم غذایی (اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها)
  • سموم، آلودگی، مواد شیمیایی و حشره کش‌ها

شروع علائم
  • مشکل در خواب، بی خوابی
  • سردرد
  • انرژی کم یا خستگی
  • اختلال در عملکرد شناختی
  • نوسانات خلقی
  • تحریک پذیری
  • فراموشی
  • مشکل در تمرکز
  • انگیزه کم و نداشتن ایده
  • غیبت‌های بیش از انداز در محیط کار و یا نرفتن به مهمانی‌های خانوادگی
  • افسردگی خفیف

راه‌هایی برای پایان دادن به مه مغزی

هر مغزی با افزایش سن تغییر می‌کند و عملکرد ذهنی نیز همراه با آن تغییر می‌کند. زوال ذهنی رایج است و یکی از ترسناک‌ترین عواقب پیری است. راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید به حفظ عملکرد مغز کمک کنید. گرچه درمان مه مغزی به علت آن بستگی دارد، اما اصلاح سبک زندگی نیز می‌تواند کمک کننده باشد. مانند:
  • زمان کمتری را صرف رایانه و تلفن همراه کنید و به خود یادآوری کنید که استراحت کنید
  • مثبت اندیشی، استرس را کاهش می‌دهد
  • رژیم غذایی خود را تغییر دهید
  • به اندازه کافی بخوابید (7 تا 8 ساعت در روز)، ساعت 10 شب یا حداکثر تا نیمه شب به رخت خواب بروید
  • تمرینات منظم ورزشی داشته باشید
  • از مصرف الکل، سیگار و نوشیدن قهوه در بعد از ظهر خودداری کنید
  • فعالیت‌های لذت بخش انجام دهید
  • مصرف مکمل‌ها را داشته باشید
 
 

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های زیر به پیشگیری مه مغزی کمک می‌کند:


روغن ماهی: حاوی اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند، DHA است. منبع آن ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی خال مخالی و ساردین است. می‌تواند عملکرد مغز، مهارت‌های حرکتی و بینایی را بهبود ببخشد.

عصاره جینکو بیلوبا: به دلیل اثرات موثر ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، تشکیل پلاکت و افزایش گردش خون به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. مزایای جینکو بیلوبا شامل بهبود عملکرد شناختی، خلق مثبت، افزایش انرژی، بهبود حافظه و کاهش علائم مربوط به چندین بیماری مزمن است. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

عصاره جینسینگ: به طور موثر پاسخ ایمنی و تغییرات هورمونی ناشی از استرس را تنظیم می‌کند و در نتیجه هموستاز را حفظ می‌کند. جینسینگ علاوه بر سرکوب بروز بیماری‌های روانی مانند اضطراب و افسردگی، از بیماری‌های فیزیولوژیکی مرتبط با استرس نیز جلوگیری می‌کند.

ویتامین C: نقش مهمی در بدن دارد. برای حفظ سلامت پوست، غضروف، دندان، استخوان و عروق خونی لازم است. همچنین برای محافظت از سلول‌های بدن شما در برابر آسیب استفاده می‌شود. به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته می‌شود. همچنین به تنظیم دمای بدن و تولید هورمون‌ها کمک می‌کند.

ویتامین A استات: یک ویتامین مهم محلول در چربی است. نقش مهم آن آنتی اکسیدانی است که از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

ال تینانین: با افزایش سطح سروتونین، دوپامین و گابا باعث آرامش و تسهیل خواب می‌شود. به عنوان یک ضد اضطراب شناخته می‌شود و برای کاهش اضطراب عمل می‌کند.

لسیتین سویا: حافظه و توانایی یادگیری را بهبود می‌بخشد. تحقیقات نشان می‌دهد که به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند و می‌تواند از زوال عقل جلوگیری کند.

ال کارنیتین ال تارتارات: نقش مهمی در تولید استیل کولین دارد. به بهبود عملکرد مغز و زوال عقل کمک می‌کند. این اسید آمینه می‌تواند از سد خونی مغزی عبور کرده و سطح انتقال دهنده‌های عصبی را در مغز تنظیم کند.

ویتامین B کمپلکس: ویتامین B1 یک عامل درمانی برای نوروپاتی است. ویتامین B2 به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند. ویتامین B3 با کمک به بدن در استفاده از سایر ویتامین‌های B به عملکرد صحیح آنزیم‌های بدن کمک می‌کند. ویتامین B5 سیستم گوارش و پوست سالم را تقویت می‌کند. ویتامین B6 در عملکرد سیستم ایمنی و رشد مغز نقش دارد. به شکل گیری انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند. ویتامین B12 برای تشکیل گلبول‌های قرمز و DNA مورد نیاز است. برای متابولیسم پروتئین مهم است.

پایان پیام/

https://iranpezeshknews.ir/News/1/26415
Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان