بیمارستان
اعتباربخشی بیمارستانی یکی از ارکان کلیدی در مسیر ارتقای کیفیت خدمات درمانی است، اما آن‌چه در این راستا اهمیت دارد، لزوم بازنگری اساسی در سازوکارهای نظارتی و اجرایی و اصلاحاتی در اهداف آن است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بسیاری از بیمارستان‌های کشور، عمر ۶۰ تا ۷۰ ساله دارند و عملا فرسوده‌اند و با توجه به تجربه جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اخیر و همچنین بلایای طبیعی، به طور کامل روشن شد که نوسازی فوری مراکز درمانی و بیمارستانی یک ضرورت ملی نه یک انتخاب است.
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: باید به جای تمرکز صرف بر ساخت بیمارستان‌های متعدد، به ایجاد یک شبکه منسجم سلامت فکر کنیم که پاسخگوی نیاز تمام آحاد جامعه باشد.
معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چهار راهنمای بالینی و استاندارد خدمت را جهت اجرا در مراکز درمانی، به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرد.
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اعتباربخشی بیمارستانی به سمتی می‌رود که باید به بخش‌های غیردولتی سپرده شود، این‌که دولت خودش خدمت ارائه داده و خودش اعتباربخشی کرده و نظارت کند، منجر به مشکلاتی می‌شود که پویایی ارتقای سلامت و ایمنی بیمار را با کندی همراه می‌کند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران وضعیت شش بیمارستان در حال پیشرفت فیزیکی و در آستانه بهره برداری در تهران را تشریح کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل برای راه اندازی بیمارستان‌ها، ماندگاری نیروها و به خصوص پرستاران است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: نزدیک به هزار بیمارستان در کشور داریم که بر اساس برنامه‌های اعتباربخشی تحت نظارت هستند و حدود ۹۵ درصد بیمارستان‌ها بی خطرسازی پسماند را انجام می‌دهند و اجزای خطرناک را بی خطر می‌کنند.
رییس اسبق گروه اعتباربخشی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: باید به سمت مستقل کردن بدنه اجرایی اعتباربخشی بیمارستانی برویم و سیاست گذاری و استاندارد نویسی در اختیار وزارت بهداشت باشد، اما با استفاده از نخبگان این حوزه، طرحی نو برای مدیریت کیفیت بیمارستان‌ها داشته باشیم.
سرپرست مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی گفت: بخش‌های بستری، تصویربرداری و آزمایشگاه همه بیمارستان‌ها در نوروز فعال خواهند بود و تعطیلی خودسرانه بخش‌های بستری در تعطیلات نوروزی ممنوع است.
رییس اسبق گروه اعتباربخشی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: سوء تفاهم بزرگی در زمینه اعتباربخشی بیمارستانی در نظام سلامت وجود دارد که فکر می‌کنند اعتباربخشی قرار است تمام مشکلات را حل کند؛ اعتباربخشی در واقع یک نظام ارزش یابی برای کسب اطمینان از اعتبار و عملکرد مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت است.
دکترای تخصصی سیاست گذاری و مدیریت سلامت گفت: اعتباربخشی تنها با انجام ارزشیابی توسط یک تیم در یک زمان خاص نتایج معتبری از کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات بیمارستان ارائه نمی‌دهد.
دکترای مدیریت، پژوهشگر سلامت و مدرس دوره‌های اعتباربخشی بیمارستانی گفت: کارشناس اعتباربخشی در بیمارستان‌ها تبدیل به شخصی شده که همه از دست او فرار می‌کنند و در واقع این طور فکر می‌شود که این فرد از اقدامات لوکس صحبت می‌کند.
سرپرست مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: طرح پیگیری بیماران مزمن با هدف ارتقای سلامت، پیشگیری در سطوح مختلف و تقویت استقلال بیماران در خود مراقبتی طراحی شده و بیماران تا یک سال پس از ترخیص تحت مراقبت و آموزش قرار می‌گیرند.
دکترای تخصصی سیاست گذاری و مدیریت سلامت گفت: استانداردهای اعتباربخشی فعلی تاکید زیادی بر ساختارها و فرآیندهای کاری دارد و تعداد سنجه‌های پیامدی و نتیجه‌ای آن محدود است و در نتیجه، تلاش‌های مدیران و کارکنان بیمارستان‌ها بیشتر متمرکز بر مستندسازی فرآیندهای کاری می‌شود.
مشاور وزیر بهداشت و عضو فرهنگستان علوم پزشکی گفت: اگر سازمان مستقل اعتباربخشی بیمارستانی داشته باشیم، به واسطه تغییر مدیریت‌ها دچار آسیب نمی‌شود و اتفاقاتی مانند کرونا یا مشکلات سه سال اخیر نمی‌تواند در عملکرد این سازمان مستقل تاثیر بگذارد.
معاون سابق دفتر اعتباربخشی و نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: مراقبت‌های بیمار محور یکی از اهداف مهم و مترقی اعتباربخشی بیمارستانی است و یکی از اولویت‌های جهانی محسوب می‌شود و این موضوع باید سرلوحه کار در کشورمان قرار بگیرد.
رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اعتباربخشی بیمارستانی می‌تواند مسیرهای خطای شناخته شده را تا حد امکان به وسیله دستورالعمل‌ها و ضوابط، مسدود کرده و موارد پیش بینی نشده خطاها نیز باید با حساسیت بیمارستانی مواجه شوند.
رییس انجمن تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: اعتباربخشی بیمارستانی بیمار محور و فرآیند محور است، اما زیربنای پایه‌ای برای آن وجود ندارد و باید آموزش و سنجش را بر عهده سازمان‌های تخصصی گذاشت که بر اساس قوانین فعالیت می‌کنند و نظارت بر عهده وزارت بهداشت باشد.
عضو فرهنگستان علوم پزشکی گفت: در زمینه اعتباربخشی بیمارستانی هنوز تعریف روشن نهادسازی شده در ذهن مدیران وجود ندارد، زیرا اعتباربخشی بهبود فرآیندهای خدمتی است و در نتیجه به تعهد سیاسی در حرف و عمل مدیران نیاز دارد.
فعال صنفی حوزه سلامت گفت: موضوع اعتباربخشی بیمارستانی و ارزیابی باید مورد پایش قرار بگیرد که چقدر به اهداف دست پیدا کرده، زیرا آن‌چه مشاهده می‌شود این است که با اهداف اصلی فاصله داریم و فقط تبدیل به یک لوح درجه بندی در بیمارستان‌ها شده است.
انتها123456