دانشجویی
مدیر فرهنگی دانشجویی سازمان نظام پرستاری گفت: افزایش ظرفیت بدون توجه به زیرساخت‌های آموزشی، پژوهشی و درمانی اقدامی غیرکارشناسی است که می‌تواند به افت کیفیت آموزش، تضعیف بدنه پرستاری و در نهایت آسیب به سلامت مردم منجر شود.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: تاکید فراوانی بر افزایش ظرفیت پزشکی عمومی می‌شود، در حالی‌که بیش از ۱۰۴ هزار پزشک عمومی داریم که ۳۰ هزار نفر آنها مشغول به کار پزشکی نیستند و توجهی به این نمی‌شود که مشکل اصلی کشور، کمبود پزشک متخصص و خالی ماندن ظرفیت رشته‌هایی مانند بیهوشی، اطفال، طب اورژانس و عفونی است.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نسبت به ۱۰ تا ۲۰ سال قبل، مراجعه به روانشناس بیشتر شده و جا افتادن واژه‌هایی مانند تراپی در فضای مجازی، موثر بوده، زیرا چالش برچسب زدن برای مراجعه را کم رنگ می‌کند و کمک کننده است.
وزیر بهداشت گفت: برنامه ریزی‌های صورت‌ گرفته توسط اعضای هیات‌های بورد که حدود ۸۰۰ نفر از اساتید برجسته کشور را شامل می‌شوند باید رعایت شود و بر همین اساس و پس از مشورت با هیات‌های بورد، مقرر شد که آزمون‌های ارتقا و بورد طبق برنامه، در تاریخ ۶ شهریور برگزار شود.
رییس کمیته آموزش علوم پزشکی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: کمیسیون بهداشت با رویکردی حمایتی، طی مکاتبه‌ای رسمی با وزارت بهداشت، بر لزوم لغو آزمون ارتقای دستیاران تخصصی پزشکی در سال جاری تاکید کرد و پیشنهاد داد که آزمون امسال برگزار نشود و این گروه از دستیاران در سال آینده، هم‌زمان مراحل ارتقای خود را طی کنند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: وقتی یک کارگر وارد کارخانه می‌شود، از ابتدا پایش شده و سالانه وضعیت سلامت او بررسی می‌شود، اما در نظام سلامت این اقدام انجام نمی‌شود و در زمان فعالیت، دانشجویان، کارکنان و اساتید تحت پایش و مراقبت سلامت سالانه قرار نمی‌گیرند که باید این اقدام انجام شود.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: باید وضعیت سلامت روان دستیاران پزشکی جدی گرفته شود، اگر چند ماه اخبار خودکشی رزیدنت‌ها کاهش پیدا کرد، جای خوشحالی دارد، اما همواره باید مراقب سلامت روان آنها باشیم و نباید این موضوع انکار شود.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: در آخرین غربالگری صورت ‌گرفته در میان دانشجویان دستیاری پزشکی، حدود ۴۰ درصد نیازمند دریافت خدمات روان شناختی و مددکاری بودند و شایع‌ترین اختلالات شامل اضطراب، افسردگی و خشم بوده است.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اکنون ۷۴ هزار دانشجوی پزشکی داریم و سالانه ۷ هزار دانشجوی پزشکی فارغ‌ التحصیل می‌شوند و با توجه به افزایش ظرفیت، سال آینده ۹۰ هزار دانشجوی پزشکی خواهیم داشت.
اجرای مصوبه افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی که برای ۴ سال تصویب شده بود، با مصوبه امروز شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی پس از اجرا در سال آینده از پایان سال چهارم متوقف خواهد شد.
فعال صنفی حوزه سلامت گفت: دانشجویان وقتی وارد دانشگاه می‌شوند، احساس بلوغ شخصیتی و اعلام نظر می‌کنند، اما بستر برای انتقاد فراهم نشده و در نتیجه به دلیل علاقه و اشتیاق برای مطالبه گری، دچار چالش‌هایی می‌شوند، اما نکته این‌جاست که علاوه بر نقد، باید راهکار هم ارائه کرد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر انتقاد همراه با پیشنهاد انجام شود، مشکلات راحت‌تر حل می‌شوند و از طرفی از قشر تحصیل کرده انتظار این است که انتقاد همراه با احترام و فرهنگ دانشگاهی باشد و در این صورت اثربخشی بیشتری خواهد داشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی گفت: کلاس‌های درس و بیمارستان‌ها را به صورت میدانی در شهرها و استان‌های مختلف دیدم و آن‌چه وزارت بهداشت درباره عدم تخصیص بودجه لازم برای زیرساخت‌ها می‌گوید، درست است و اختصاص داده نشد.
عضو فرهنگستان علوم پزشکی گفت: ذهن دانشجو، کنشگری علمی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی دارد و اگر فضای جامعه به سمتی برود که دانشجو بتواند به متغیرهای پیرامون خود به درستی فکر کرده و سوالات را در جای مناسب مطرح کند، فضای آموزشی به سمت پویایی حرکت خواهد کرد.
مشاور معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برخی تغییرات در آیین‌نامه شوراهای صنفی که با نظر مسئولان وزارت بهداشت انجام شد، نتایج مطلوبی نداشت و باعث تضعیف شوراهای صنفی شد و دانشجویان را به سمت استفاده از بسترهایی مانند فضای مجازی برای طرح انتقادها سوق داد.
برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و شنیدن صدای دانشجویان یکی از تاکیدهای رهبر معظم انقلاب بوده که در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی داشته و به همین دلیل ضرورت دارد دولت چهاردهم، کم‌کاری‌های گذشته در این زمینه را جبران کند تا از این ظرفیت گسترده برای رفع مسائل کشور بهتر از گذشته استفاده کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا وقتی که زیرساخت و استاد و بودجه تامین نشود، افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی، ظلم به کیفیت آموزش پزشکی کشور است و دانشگاه‌ها این وضعیت را تحمل می‌کنند.
رییس کمیته پزشکی خانواده انجمن پزشکان عمومی گفت: این طور نیست که بالا بودن سرانه پزشک نسبت به جمعیت به معنی کیفیت سیستم پزشکی کشور باشد و در سال‌های اخیر طرفداران افزایش ظرفیت پزشکی بر دو استدلال پایین بودن سرانه پزشک نسبت به جمعیت و تعارض منافع پزشکان پافشاری می‌کنند.
یک متخصص پزشکی خانواده گفت: مهم‌ترین مشکل حوزه سلامت، کمبود پزشک نیست، بلکه توزیع نادرست و پرداختی‌های نامناسب است که در کلیه سطوح از پزشک عمومی تا فوق تخصص جریان دارد.
رییس انجمن تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: هر گونه آموزشی از جمله آموزش پزشکی نیازمند تامین زیرساخت است و نمی‌توان زیرساخت را به صورت دستوری ایجاد کرد، بلکه زیرساخت‌ها به صورت علمی باید فراهم شود تا دانشجوی متخصص تربیت شود.
انتها123456